Relatiegeschenken zijn belangrijker dan je zou denken

Naamsbekendheid speelt een grotere rol dan ooit te voren. In bijna elke branche is de concurrentie groot, een voornaamste manier om daarom onderscheidend te zijn is door een grote naamsbekendheid. Het is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan dacht, maar relatiegeschenken zijn een handige tool om de naamsbekendheid te vergeten. Fun fact: gemiddeld heeft men maar liefst 9 promotionele items in huis. Inslaan dus!

Maar waarom? Relatiegeschenken worden erg gewaardeerd in het zakenleven. Denk er maar over na, wie houdt er niet van om een cadeau te krijgen ook al is het maar een kleinigheidje. Niet alleen wordt het gewaardeerd, grote kans dat je jouw merknaam aan het geschenk hebt gekoppeld. Wat betekent: gratis reclame. Het ook zeker geen grote uitgaven zijn, denk aan bidons bedrukken of bijvoorbeeld pennen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een voorbeeld van het belang van relatiegeschenken is de Trump-campagne. Zo’n 13 miljoen euro werd er tijdens de campagne uitgegeven aan geschenken. Nu is dit natuurlijk niet het uitgangspunt, want het hoeft zeker niet duur te zijn, maar het heeft hem zeker geholpen. De beroemde petten met ‘make America great again’ waren overal te zien en werd meteen geassocieerd met zijn ‘merk’. Wie weet was dit één van de redenen dat hij heeft gewonnen?

Veel mensen weten niet wat zij zouden moeten geven aan hun relaties, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Het gaat natuurlijk vooral om het gebaar. Niemand verwacht een nieuwe tas, sieraad of een op maat gemaakt cadeau. Keep it simple. Originaliteit staat vooraan en dat zit hem in de kleine dingen. Bedenk een origineel idee, een goede motto of een onderscheidende verpakking. Dat in de onderscheidende verpakking een pen zit, die de persoon waarschijnlijk al een stuk of honderd keer heeft gekregen doet er dan verder niet toe. Is het jouw gelukt om onderscheid te zijn tegen over de rest? De persoon zal de naam van jouw bedrijf voorlopig niet vergeten. En dat is precies wat je wilt.

De meerwaarde van promotionele items worden vaak onderschat, maar dit moet anders. Er zijn tegenwoordig zelfs bijeenkomsten om dit aspect in het bedrijfsleven meer te belichten. Dus geen inspiratie? Dat is geen excuus meer! Wat wordt jouw nieuwe, unieke relatiegeschenk?